Over ons

De naam zegt het al: bij de Vereniging Orchideeën Vermeerdering kweken we orchideeën. De vereniging heeft rond de 90

leden, waarvan er bij de bijeenkomsten meestal zo’n 30-35 aanwezig zijn. Een deel van onze leden kweekt tropische orchideeën, anderen kweken soorten uit de gematigde streken (o.a. Europees / inheems) en er zijn ook leden die dat allebei doen. En sommige leden kweken helemaal niet zelf maar vinden het gewoon leuk daar over te zien en te horen en om af en toe wat plantjes te kopen.

Wij kweken orchideeën omdat we dit fascinerende en geweldig mooie planten vinden, die dé aandachttrekkers in huis, kas en tuin zijn. Door middel van zaden kunnen we de orchideeën die we op vakantie zien in huis en tuin halen. Ook kunnen we slecht verkrijgbare soorten beschikbaar maken voor een groot publiek.

Het kweken is niet altijd even gemakkelijk, maar wij beschouwen het als een uitdaging die unieke resultaten en grote voldoening geeft.
Het helpt daarbij veel om niet zelf elk wiel te hoeven uitvinden, maar de kunst van meer ervaren kwekers af te kijken. Later kun je dan zelf ook weer anderen op weg helpen.

Maar we kweken niet altijd alleen maar voor onszelf: we werken ook mee aan (herintroductie)programma’s van b.v. de WEO en het Levend Archief. Ook kweken we voor heem- en botanische tuinen. Luister maar eens naar dit fragment uit Vroege Vogels van 3 april jl.

Zaaibodems leren maken en op excursie met de VOV naar de Eifel
Cymbidium en Cattleya kruisingen in vensterbanken en kassen van VOV leden
Vereniging Orchideeën Vermeerdering
Spiegelorchis en tongorchis bloeien in tuinen van VOV leden

De Vereniging Orchideeën Vermeerdering biedt:

Gemiddeld 5 bijeenkomsten per jaar, meestal in de kassen van de Botanische Tuinen in Utrecht.

Uitleg en hulp, ook bij het verkrijgen van kweekbenodigdheden

Interessante lezingen en informatie en uitwisseling van planten en materialen

Jaarlijks één of meer gezellige excursies, variërend van eendaagse excursies in het binnenland tot meerdaagse excursies in Belgie, Frankrijk of Duitsland.